Andmeturveː tehnoloogia, koolitus ja reeglid (14.ndl)

 Sotsiaalmanipulatsioon – inimfaktor andmeturbe ohtuna


Kevin Mitnicki, endine küberkurjategija ja nüüd tunnustatud turvaekspert, on öelnud, et andmeturve sõltub kolmest omavahel tihedalt seotud komponendist: tehnoloogiast, koolitusest ja reeglitest. Kui üks neist on nõrk või puudub sootuks, on kogu süsteem haavatav. Postituses analüüsin ühte sageli alahinnatud, kuid ohtlikku turvariski – sotsiaalmanipulatsiooni (social engineering).


Sotsiaalmanipulatsioon on kunst mõjutada inimesi tegema asju, mis teenivad ründaja eesmärke. See ei hõlma otsest tehnoloogilist sissetungi süsteemidesse, vaid pigem inimpsühholoogia ära kasutamist. Ründajad võivad kehastuda usaldusväärseteks isikuteks, luua veenvaid ettekäändeid või kasutada ära inimlikke omadusi nagu abivalmidus, hirm või uudishimu. Levinud taktikate hulka kuuluvad õngitsemine (phishing), ettekäändega esinemine (pretexting), üleõlapiilumine (shoulder surfing). Sotsiaalmanipulatsiooni edukus sõltub sageli ohvri teadmatusest ja ettevaatamatusest.


Kuidas aitab Mitnicki valem sotsiaalmanipulatsiooni ohtu maandada?

Tehnoloogia: Kuigi sotsiaalmanipulatsioon ei ole otseselt tehnoloogiline rünnak, saab tehnoloogilisi vahendeid kasutada selle mõju piiramiseks. Näiteks aitavad e-posti filtreerimine ja pahatahtlike veebilehtede blokeerimine vähendada õngitsussõnumite ja -lehtedega kokkupuudet. Kaheastmeline autentimine raskendab kontode ülevõtmist isegi siis, kui ründaja on saanud kätte parooli sotsiaalmanipulatsiooni teel. Sissetungidetektorid võivad tuvastada ebatavalist käitumist, mis võib viidata kontode kompromiteerimisele.

Koolitus: Inimfaktor on sotsiaalmanipulatsiooni puhul kõige olulisem sihtmärk, mistõttu on koolitus kriitilise tähtsusega. Töötajatele ja kasutajatele tuleb õpetada, kuidas ära tunda sotsiaalmanipulatsiooni katseid. See hõlmab õngitsussõnumite, kahtlaste telefonikõnede ja võõraste isikutega suhtlemise ohtude teadvustamist. Koolitused peaksid rõhutama tundliku info jagamise vältimist, tugevate paroolide kasutamist ja kahtlaste olukordade raporteerimist. Praktilised näited ja simulatsioonid aitavad teadmisi paremini kinnistada.

Reeglid: Selged ja arusaadavad reeglid loovad käitumisnormid, mis aitavad sotsiaalmanipulatsiooni riski vähendada. Näiteks peaksid olema reeglid tundliku info käsitlemise, paroolide loomise ja jagamise, tundmatutele isikutele ligipääsu andmise ning kahtlastest intsidentidest teavitamise kohta. Reeglid peaksid olema kergesti kättesaadavad ja nende järgimist tuleks regulaarselt kontrollida. Sanktsioonid reeglite rikkumise eest aitavad tagada nende tõhususe.


Kokkuvõte

Sotsiaalmanipulatsioon kaval ja ohtlik turvarisk, mis kasutab ära inimeste usaldust ja teadmatust. Mitnicki valemi kõik kolm komponenti: tehnoloogia, koolitus ja reeglid – on olulised selle riski maandamisel. Tõhusaim kaitse saavutatakse siis, kui need kolm sammast toimivad ühtse tervikuna, luues tugeva barjääri küberkurjategijate manipulatsioonikatsete vastu. Ainult teadlike kasutajate, turvaliste tehnoloogiliste lahenduste ja selgete reeglite kombinatsioon aitab meil digitaalses maailmas turvaliselt tegutseda.


Kasutatud allikad:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kevin_Mitnick

https://perception-point.io/guides/phishing/what-are-social-engineering-attacks-and-how-to-prevent-them/

https://blogs.stickmancyber.com/cybersecurity-blog/8-ways-organisations-prevent-social-engineering-attacks

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

3 põnevat IT lahendust (1.ndl)

Analüüs kahest traditsioonilise meedia kanalist (3.ndl)

Arpanetist Facebookini - Interneti kujunemislugu (2.ndl)